Analiza

Naša i vaša zdrava pamet

30.04.2017. 10:07, Slobodna tema: Ovo ne smije proći nezapaženo...

Ovom analizom nije mi namjera vrijeđati osjećaje i zdravu pamet jedne strane, kao što to čini Oliver Frljić sa svojom predstavom „Naše nasilje i vaše nasilje“, namjera mi je preispitati svačiju zdravu pamet i dirnuti u osjećaje svih onih „ćudorednih i nepogrešivih“ koji uspijevaju ama baš sve shvatiti osobno.

Preispitivanje zdrave pameti možemo započeti performansom potaknutim odigravanjem ovog Frljićevog djela u sklopu Marulićevi dani u Splitu, financirane od ministarstva kulture Vlade HDZ-a, kad su oni koji predstavu nisu htjeli gledati uredno kupili kartu i sjeli u gledalište. Uistinu je teško shvatiti ičiju zdravu pamet, koju vrijeđa nečije misli, govor, djela, životni i svjetovni nazor ili način života, da se takvim mislima, govoru, djelima i svjetonazoru izlažu. Ako Frljićevo djelo vrijeđa nečije vjerske ili bilo koje druge osjećaje, kakva je to zdrava pamet koja nalaže da se takvo djelo ide gledati. Kakva je to zdrava pamet koja tjera da se svoje nezadovoljstvo iskazuje tako što se ometa one koje Frljićeva predstava ne vrijeđa, već im politički svjetonazor jednog od dva hrvatska zla, dozvoljava, pa čak i nalaže, da predstavu dožive kao umjetničko djelo? Kad smo zaboravili da društvo čine „sto ljudi sto čudi“? kad smo smetnuli s uma da je nečije smeće tuđe blago i obrnuto?

O samoj Frljićevoj predstavi ne treba trošiti riječi jer je postavljena ofrlje i s jednostavnom namjerom da vrijeđa labavu ciljanu skupinu koja sebe smatra centrom svijeta, pa je normalno da sve što se u tom svijetu događa a nije im od volje, njih vrijeđa. Predstava nosi titulu „umjetničkog djela“ kao teško breme i tek po nekoj logici klasifikacije ovog i onog, pa se njeno izvođenje i dopušteno vrijeđanje, na jedvite jade može obraniti s pojmom „umjetničkih sloboda“, koja se nalazi tako blizu granice govora mržnje.

Ali što je s Frljićevom zdravom pameti? Ako Frljiću, kao redatelju, sama predstava i ono što se na daskama događa nije od prevelike važnosti, već ono što se događa oko predstave, oko kazališta, na cesti i u medijima, onda je Frljićeva zdrava pamet sasvim ok. Dapače, pameti koja uspijeva natjerati ciljanu skupinu, kojoj je Frljićevo vrijeđanje namijenjeno, da i sama sudjeluje u predstavi i da pleše kako Frljić svira, treba se pokloniti.

Treba se također pokloniti pameti koja svoje ideološke poklonike uspijeva uvjeriti da je  Frljić umjetnik, i to ne bilo kakav, već veliki umjetnik čija su djela cijenjena u svijetu, iako je to, po stručnim kritikama, daleko od istine, dok gledatelje, baš kao i u Hrvatskoj, privlači tek sablazan koja ga reklamira. Upravo je čudno da Frljićevi obožavatelji, koji sebe doživljavaju kao kulturna krema nacije, koja je u splitskom kazalištu tako lijepo zapjevala Kad bi svi ljudi na svijetu… očekujući da Isus siđe s križa kako bi silovao muslimanku, brkaju svoju kulturnu osobnost s ideološkim uvjerenjem. Zar kultura nije nešto više od pukog glumatanja na nekoj predstavi, više od pukog šaranja na platnu i papiru, više od rezbarenja neke klade i oblikovanja nekog kamena? Zar to nije doživljaj umjetnika kojeg pokušava prenijeti publici, a koja nije tek puko vrijeđanje i gađenje?

Zašto onda od takve, politički korektne publike, očekivati nešto više nego da na kraju predstave kažu, predstava je bila odlična kritika suvremenog društva? Zar kritiku suvremenog društva ne uspijevaju vidjeti u svim hrvatskim televizijskim dnevnicima i  vijestima? Zar u tim vijestima njihova omiljena Europa i voljeni SAD-e svakodnevno bombama ne siluju muslimanke diljem Bliskog i Dalekog istoka? I kako su kulturu, koju smo oduvijek percipirali kao nešto lijepo, i kojom smo definirali jedno od najviših ljudskih dosega, „kulturno ponašanje“, uspjeli, zbog ideoloških pobuda i mržnje prema  drugačijem mišljenju, pretvoriti u  nešto ljigavo, nešto frljićevsko?

Frljićevoj zdravoj pameti treba skinuti kapu kao i svakoj drugoj koja postigne ono što želi, ali i zadržati tu kapu čvrsto na  glavi kad su njegovi umjetnički dosezi i kulturno ponašanje u pitanju, jer Frljić je samo zločest čovjek željan konfrontacije i svađe, i ništa više. Oni čijoj se zdravoj pameti treba rugati su svi ljevičari koji mu drže lojtre, i desničari koji plešu kako Frljić svira.

6

5none5

Bedževi

Interakcija

 
UČINIO -> 555 61 37 1,278
PRIMIO <- 920 164 56 1,791

Dostignuća

Vingd 1,021.00
Bodovi 186.8
Prijedlozi 6 37.00
Analize 176 983.00

Od istog autora

Ocjene (5)


Respektira (4): IDujas, Grugru, Spektator, Cro-Magnon


Slaže se (1): Laci


Komentari (10)


Kakva je razlika u mentalnom, moralnom i estetski nivou opusa gradjanina O.F. i gradjanina I.I. ("allegedly")? Kakav se licemjer treba biti za braniti O.F., a s gadjenjem osudjivati I.I.? Hvala. Cro-Magnon 0 0 0


Cro Magnon, komentari su ti pogodak u sridu ! ovi u ministarstvu kulture i HAVC-u nisu zasluđili kruh koji jedu ! Imaš pravo , O.F. se ni u čemu ne razlikuje od I.I., , njegova je "umjetnost" je bolesno iživljavnje, koje se plaća iz proračuna. Laci 0 0 0


Iskreno, ja sam osobno uvrijedjen i zgadjen, i to kao homo sapiens. Nema veze s vjerom ili ideologijom - jednako bih reagirao i da se O.F. usudi vrijedjati svetinje svojih mentora (Tito, homoseksulaci, itd.). To je jednostavno ispod civilizacije, Cro-Magnon 0 0 0


ispod morala, ispod i ispod najsirovijih nagona. Usput, nema apsolutno nikakve veze s kulturom ili umjetnoscu. Cro-Magnon 0 0 0


Točno Cro Magnon ! Tim više je zapanjujuće i zastrašujuće da ima onih koji brane O.F.-a ! Pogotovu je to streašno ako ga se brani iz Ministartsva kulture, što se graniči sa protuustavnim djelovanjem. Laci 0 0 0