Analiza

Motivacije naše svagdašnje

31.08.2016. 15:09, Slobodna tema+anketa: Ocijenite stranke i političare...

Standardna podjela (klasifikacija) motivacija je na intrizičnu i ekstrinzičnu.
Pokušati ću ukratko pojasniti zašto je od izuzetne važnosti ne samo poznavati ovu klasfikcaiju, nego koliko je za suvremeni život, bilo obiteljski ili poslovni gotovo od presudne važnosti držati se i uvijek imati na umu te osnovne stvari.
Netko je sklon ovome, netko onome.
Netko pridaje primat STEM području, ja sam sklon ne zanemariti ga, nego ispred staviti upravo ovakve stvari koje tek onda mogu u punini ispuniti očekivanja i od svega drugog kao što je STEM (inače su prazna kanta).  U nekim varijantama ovakve stvari pojednostavljuju se pametnim narodnim izrekama kao što su: pero je jače od mača.

Intrizičnom motivacijom označavamo sve one vrste motivacija koje nas na djelovanje tjeraju zbog nekakvih unutrašnjih razloga. Tu spadaju djelovanja koja činimo zbog naših vrijednosnih i svjetonazorskih opredjeljenja. To je čitavo jedno područje za razmišljanje/istraživanje...

Ekstrinzična motivacija je sve ono što nas izvana potiče na djelovanje, a najjednostavnije se opisuje kao materijalna/nematerijalna nadoknada koju očekujemo ili dobijamo za određeni angažman i sl., tj. sve ono što nas izvana motivira na djelovanje.

Koga zanima o ovoj klasifikaciji detaljnije može potražiti na internetu, hrpa je dodatnih pojašnjenja i primjera. Ono što mi je cilj jeste ukazati na efekte, posljedice i sl. svake od ovih motivacija upravo u današnjem trenutku, te dati svojevrsni vodič za prepoznavanje.

Ponajprije bih želio istaknuti primat intrizičnih oblika motivacije nad ekstrinzičnim. Unutrašnja motivacija je ta koja čini čuda u odnosu na izvanjsku.

Razlika između uspješnih i manje uspješnih ili neuspješnih tvrtki vrlo često je u orijentaciji prema ovoj motivacijskoj klasifikaciji. Ne treba ni spominjati Google, ..., ali ima i domaćih primjera kao što je npr Rimac automobili (npr u Ledani lounge baru u Zadru vidio sam čovjeka u majici Rimac automobili, to nije tetovaža kao što si ljudi daju tetovirati Harley Davidson https://www.google.hr/search?q=harley+davidson+tattoo ali to je zapravo to, pozitivno poistovjećivanje). Nekima se to čini kao preseravanje, ali tvrtke namjerno grade reputaciju koja im omogućava orijentaciju na intrinzične oblike motivacije. To se ovako radi: http://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/martin-nadj-osvojio-matu-rimca---429617.html

Cijela priča s motivacijom uopće nije nova, ali u modernim načinima poslovanja, ali i života ona je na važnom mjestu.

U open source svijetu pored manje ili više poznatih zakulisnih stvari već odavno je temeljni pokretački čimbenik upravo takav oblik motivacije gdje pojedinci vođeni unutarnjom motivacijom nadmašuju čitave razvojne timove po razvikanim tradicionalnim firmama (npr Linus - https://hr.wikipedia.org/wiki/Linus_Torvalds).

Razni oblici, raznih aktivizama redovito se temelje na intrisičnoj motivaciji. Ljudi, tvrtke, stranke,... koje prepoznaju da se njihove namjere i ideje poklapaju s aktivističkim mogu preživjeti, opstati ili se širiti, druge čkome.
Čak i u našim uvjetima izvitoperene aktivističke scene (koja je regresirala odavno iz intrizične faze u ekstrinzičnu), učinci aktivistički motiviranih pojedinaca su ili mogu biti nevjerojatno veliki. Kao krajnje drastično ubrojimo tu recimo diverzije spomenika suprotstavljenih ideologija.

Možemo razmišljati i o SDP vs HDZ visavis aktivističke podrške koja stoji iza jednih i drugih.
Kako se koriste motivacijama? Tko je bolji? Tko se čim i kako uspješno koristi?
Sjetimo se primjera referenduma "Za obitelj" koji je neočekivano pokrenuo silnu količinu aktivističke energije koja je iznenadila mnoge. Aktivista koji su za svoj cilj imali upravo suprotno od skupine koja se isto tako aktivistički pokazala i već etablirala prije njih (LGBT udruge i sl.). Fascinantno je o tome misliti i prepoznati to u vrsti motivacije, a ne konkretnih ideja koje zastupaju.
Ne moramo nužno imati negativan odnos prema stranačkom idolopoklonstvu ili stranačkoj mašineriji koja potpuno raspamećuje ljude. Tako lakše možemo shvatiti i ovo zadnja s Milanovićevim javno/tajnim razgovorima s braniteljima. To je samo jedna od primjena intrizičnog motiviranja. Promatrajmo tko bolje i svrsishodnije koristi intrinzičnu motivaciju i na taj način ocjenjujmo strane.

Nuđenje, obećavanje, mazanje, ... raznim besplatnostima, subvencijama, doprinosima, opraštanjima dugova,... trkelj trkelj, sve su to ekstrinzični mamci kojima se pak neki drugi/isti koriste. Ekstrinzični motivatori također nisu sami po sebi loši.Pored toga što najčešće ni nisu sami za sebe, već su isprepleteni s intrinzičnim, ekstrinzični u praksi pokazuju manju uspješnost i doseg nego ovi prvo spomenuti intrinzični.
Ne možemo ih škartirati na prvu loptu, međutim ekstrinzični pokažu samo standardan, ograničeniji učinak ili vrlo često puno lošiji, a ukoliko se ne pazi i upravo suprotan jer izrazito lako stvaraju osjećaj nepravde ili se s njima može jednostavno manipulirati (on je plaćen više od mene •̪̀●́ ).

Olimpijske igre fantastičan su poligon promatranja upravo intrizičnih/ekstrinzičnih motivatora. Puno je zanimljivije promatrati olimpijske igre u ovom svjetlu nego u uobičajenom suhoparnom sportskom (meni već pomalo na žgolotucu idu stalni rukometni dvoboji između npr Hrvatske i Francuske rukometne reprezentacije).
Fenomenalno je slušati sportske komentatore koji stalno u vidu optužbi šopaju zamjerke kako neki suparnici imaju fenomenalne uvjete na uštrb domaćih koji ih nemaju, ali imaju kakti srce. Nepoznavanje vrsta motivatora doprinosi da oni pojma nemaju, te je lako prepoznati dušebrižnike svih boja i vrsta koji bi tu stvar rasturili u sekundi. Nije ih trebalo dugo čekati, odmah poslije olimpijade išle su rasprave o nagrađivanju osvojenih medalja, što je najbolji način da se svedu na ekstrinzičnu mjeru predlagatelja takvih ideja/rasprava.
Zanimljivo je gledati utjecaje olimpijske slave na djecu i nove sportaše koji dolaze i kako se sve to odvija.

Fascinantan prodor društvenih mreža i novi oblici poslovnog ponašanja koji uzimaju u obzir motivaciju svojih korisnika, sudionika primjeri su koje gotovo ne treba ni naglašavati - vidimo ih svuda oko sebe.
Profiti i vrijednosti danas najuspješnijih tvrtki temelje se na uspješnom pozicioniranju u motivacijsku matricu svojih korisnika. Dolazim do točke da preispitujem i vlastitu motivaciju (pišem više, a rejting pada) i samo lijep pozdrav!

Ocjene (6)


Respektira (4): siouxica, Anyst, viewer, BorisTraljic


Slaže se (2): Laci, BorisTraljic


Komentari (9)


Ljudi, koji su svoju zivotnu filozofiju bazirali na samozatajnosti i totalnoj kotroli svojih osjecaja, pretvarali su se alfa muzjake, preuzimali inicijativu, motivarali druge da krenu za njima. Zakljucak: ljudski razum je cudo! viewer 0 0 0


Zgodan clanak-:). Ucila sam o internoj ili eksternoj motivaciji, ali je uvijek ucinkovitija interna motivacija . Ta vrsta motivacije dolazi od same osobe, kad osoba nesto toliko zeli bit ce motiviranija nego kad mu drugi govore sta bi trebao ciniti. Anyst 0 0 0


@RepopeR, izrstan prikaz vrsta motivatora kao poticija na određena ponašanja. I dobro si ukazao na to da je intrizična motivacija na neki način "jača" od ekstrinzične motivacije, što praksa potvrđuje, ali na što se nedovoljno ukazuje. Laci 0 0 0


Neznam da li bi se psohijatri složili samnom, ali držim da naprimjer korumpiranost i lopovluk su više rezultat intrizične motivacije, nego ekstrinzične motivacije. Uobičajena je "isprika" da -prilika čini lopova-, no držim da je to netočno, jer Laci 0 0 0


prilika čini lopova samo ako je on intrizično motiviran da ktrade kada ima priliku za to. Čovjek koji ima intrizičnu motivaciju ka poštenju, neće krasti ni ako ima priliku za to ! Bravo RepopeR što si ukazao na to ! Laci 0 0 0