Analiza

Kako dalje s državnom imovinom?

21.08.2016. 11:32, Slobodna tema + anketa: Ocijenite stranke i političare...

Ogledni primjer s otoka Lošinja.

Nekadašnja vojna imovina na otoku Lošinju, već više od dvadesetpet godina nakon osamostaljena, što zbog vandalizma, što zbog nebrige, državnih ili gradskih struktura vlasti, jednostavno, pred očima mnogobrojnih gostiju i domaćih ljudi, propada.

Ne radi se ovdje o nekom komadu zemlje, Bogu iza leđa, nego se radi o top lokacijama, direktno uz more, koje tako u derutnom stanju, kod turista i dobronamjernih ljudi, izazivaju nevjericu i zgražanje.

Kako je Savezna Republika Njemačka privela svrsi imovinu DDR-a?

Godine 1990, znači odmah poslije ujedinjenja, njemačka vlada, pod vodstvo kancelara Kohla, je osnovala tkz.. Treuhand (skrbništvo, trusteeship), kojeg je od 1991 do 1995 godine vodila ugledna njemačka političarka Birgit Breuel.

Cilj je bio, po mogućnosti što prije, pronaći najpovoljnije rješenje  za državu, prodati ili na drugi način privesti svrsi, cijelu državnu imovinu DDR-a.

Iluzorno bi bilo tvrditi, da je sve išlo glatko, da su svi ti prodajni ugovori bili ispoštivani i da nije bilo nikakvih manipulacija, zloupotreba…

Međutim, Njemačka vlada si je postavila realne ciljeve i računala s time, da tamo gdje se pili da će biti i piljevine!
Summa summarum, cijeli proces preobrazbe državne imovine u bilo koji oblik direktne odgovornosti je okončan 1995 godine a Treuhand je nakon toga rasformiran.

Kako se odvija proces preobrazbe, privođenja svrsi društvene/državne imovine u Hrvatskoj?

Činjenica je, koju svi političari prije izbora konstatiraju, da im je prioritet, da se državna imovina što prije privede svrsi!
Isto tako je činjenica, da uvijek, poslije izbora, to njihovo htijenje, ostaje mrtvo slovo na papiru.

Kao i obično, vrag leži u detalju, a mi kao nacija, nismo još uvijek u stanju odrediti ni najosnovnije prioritete, osmisliti strategije, formirati strukture, razraditi glavne procese, krenuti u realizaciju istih, nadgledati njihovu učinkovitost (PDCA- Plan Do Check Act) i po potrebi promptno ih korigirati.

Mi smo još uvijek kampanjski (ne)organizirani, sve radimo u pet do dvanaest i ho-ruk metodom.
Reagiramo tek kad počne gorjeti pod nogama i hvalimo se primjera radi, da smo recimo cijelu papirologiju za Kupare, riješili, zamislite, u četiri godine!

Nisu Kupari u tome iznimka, na cijeloj našoj obali ali i unutrašnjost ima na desetke takvih primjera, devastiranih objekata, na top lokacijama, sa svom potrebnom infrastrukturom. Mrtvi kapital, za koji se nitko ne smatra odgovornim.

Ili još jedan nakaradniji primjer iz Knina. U dvorištu kompanije TVIK se je prije neku godinu trebao realizirati projekt gradnje novog pogona. Međutim, nije se mogla dobiti građevinska dozvola, jer je na tom mjestu u katastru bio ucrtan potok, kojeg već odavno u tvornicom krugu nema. Za utvrditi činjenično stanje, korigirati katastarske knjige, odgovornom u gradskoj upravi grada Knina trebalo je godinu dana.

Usporedbe radi: U jednoj godini, u toj jednoj godini, Turska izda sve moguće dozvole i napravi nekoliko stotina first class hotela ili raznih drugih objekata.

Šta bi iduća vlada morala odmah po formiranju napraviti?

Morala bi pri jednom ministarstvu, bilo Graditeljstva, bilo Gospodarstva formirati desetak stručnih teamova, čija bi zadaća bila točno definirana.
To bi morali biti teamovi, koji znaju kako riješiti problem i kako učinkovito privesti državnu/društvenu imovinu svrsi.
Znači, jedna vrsta dobro plaćenog task force-a sa svim potrebnim ingerencijama, kojima bi bio cilj, za četiri godine svu državnu/društvenu imovinu staviti u funkciju.

Bilo da se ugovore dugoročne koncesije, bilo da se radi o prodaji ili realiziraju javno-privatni partnerstva/projekti.

Glavni cilj bi trebao biti, da se dobiju, s imenom i prezimenom, odgovorni i da se konačno državnom imovinom počne upravljati u smislu dobrog gospodara.

Teamovi bi raportirali/podnosili izvješće direktno Saboru, koji bi kod kompleksnih projekata i dealova ima pravo veta, odnosno ne/izdavanja suglasnosti.

Ne želim uopće spekulirati, koliko bi postojećih radnih mjesta ovim pristupkom, srednjoročno bilo osigurano ili dodatnih radnih mjesta kreirano.

Indirektni benefiti bili bi još izraženiji! Bilo da se radi o rating agencijama, kreditnim ustanovama ili generalnom povjerenju investitora.

Zato sam i u mojim postovima više naglašavao potrebu detaljnijeg ulaza u problematiku, kroz debate na nivou resora, a koje bi trebali voditi iskusni moderatori s kompetencijama, a ne voditelji opće prakse.

Ocjene (3)


Respektira (3): BorisTraljic, bereza, Laci


Komentari (7)


@Laci, ako su se konacno i politicari donekle usuglasili, da ce se u izbornoj kampanji fokusirati na gospodarstvo, onda je moje misljenje, da i mi na ovom kvalitetnom forumu, trebamo dati svoj doprinos. Cijeli radni zivot sam proveo trazeci moguca viewer 0 0 0


rjesenja, postavljenih izazova. Na mojim sastncima bilo je bogohulno upotrebljavati rijeci, kao sto su: nemoguce, ne ide, neizvedivo... U fokusu promisljanja mora biti, kako naci rjesenje, pa cak i pod cijenu da studija isplativosti bude negativna. viewer 0 0 0


Do sada je, na moju veliku zalost, vecina analiza na Barometru, fokusirana na dnevno-politicka prepucavanja, a manje na slozenu gopodarsku problematiku. Osim toga uvijek je dobro pogledati, kako je netko drugi rijesio slicnu problematiku i iz toga viewer 0 0 0


naravno izvuci zakljucke prilagodjene nasem mentalitetu i nasim kreativnim sposobnostima. Ja prvi nebi zelio da Hrvati postanu Germani, ali sam zato, da ne treba sve skole ovoga svijeta osobno platiti. Pogled preko ruba vlastitog tanjura je prvo sto viewer 0 0 0


@viewer svaka riječ iz tvojih komentara stoji ! Očito si radio u realnom sektoru a ne u birokraciji, pa ti je pristup problemima apsolutno ispravan. No bi se morali prvo osloboditi onih koji glume znalce, da bi se moglo početi raditi po tvome ? Laci 0 0 0