Analiza

Državi je još davno trebao 'puknuti film' zbog HAVC-a

24.02.2017. 11:04, Slobodna tema: Ovo ne smije proći nezapaženo...

U HAVC-u se radilo godinama kako se radilo, Hribar je godinama radio kako je radio, Hasanbegović postaje ministar kulture i počinje raditi kako je radio, državna revizija je ušla u HAVC i radila kako je radila, Hrvoje Hribar je dao ostavku na funkciju ravnatelja HAVC-a, suradnica Hrvoja Hribara u HAVC-u Nina Obuljen postaje ministrica kulture, Hrvoje Hribar istupa u javnosti i tvrdi da je "napad" na njega politički motiviran, jer politika želi cenzurirati kulturna događanja, posebno kakvi će se filmovi snimati, i u krajnjoj liniji želi uništiti HAVC, a na osnovi izvješća državne revizije DORH 'ulazi' u HAVC, i formira se pokret filmskih umjetnika pod nazivom "Pukao nam je film!".

U grubim crtama to je ono što se od pojave Hasanbegovića na mjestu ministra dešavalo u svezi HAVC-a. U javnosti, bolje rečeno u medijima se stvara dojam da je Hrvoje Hribar na pravdi Boga, ni kriv ni dužan, optuživan za koješta, a on je samo radio, i to uspješno, da hrvatska kinematografija stekne svjetski renome. No ako malo trezveno, hladne glave i bez apriori zauzetih stavova u prilog bilo koje strane, razmotrimo ovu situaciju, morat ćemo priznati da je sve u svezi HAVC-a obavijeno maglom u kojoj je teško razaznati tko je tko, i što je što, budući da u toj magluštini istina i laži, informacija i dezinformacija, javnost ostaje uskraćena za objektivnu sliku o tome što se i kako se radilo u HAVC-u sa novcem poreznih obveznika. No pokušamo li samo malo upornije prodrijeti pogledom kroz tu magluštinu, opazit ćemo nekoliko nepobitnih činjenica, od kojih neke nisu karakteristične samo za HAVC, već i za neke druge institucije koje funkcioniraju 'hraneći' se sa državne/proračunske 'sise'.

Kao prvo što se može utvrditi kao nepobitna činjenica, da je bedasta tvrdnja da se Vlada ne treba, čak ne smije miješati u rad HAVC-a, a kamoli kontrolirati kako se troši novac koji HAVC dobiva od iste te Vlade. Bez obzira kakvom se argumentacijom služe 'branitelji' HAVC-a i Hribara, činjenica je da uvijek onaj tko za nešto daje novac ima pravo znati što se sa tim novcem radi. Izuzetak su samo milodari, a novac koji HAVC dobija iz propračuna nisu milodari, već namjenski novci za poticanje kulturnih djelatnosti. Prema tome, apsurdna je svaka tvrdnja da HAVC treba biti potpuno neovisna ustanova u odnosu na Vladu RH. Tvrditi da je uvid u to kako HAVC troši novac ograničavanje umjetničkih sloboda, potpuna je besmislica. Vlada i ministarstvo zasigurno ne trebaju, a i nisu se nikada, miješali u to kako je napisan scenarij, kakva je podjela uloga, kakav je scenografija, itd,..., ali mora znati da li se snima nešto što direktno šteti interesima države, i čak ima elemente krivičnog djela (kleveta, iznošenje neistina, vrijeđanje po bilo kojoj osnovi, itd,...). Hribar i ovi čiji je film "pukao" to nikako ne žele razumjeti, i prihvatiti. Ne shvaćaju da je zapravo konačno "pukao film" onima koji ih financiraju narodnim novcem, a za uzvrat dobiju, ne uvijek, ali ponekad, čisto kvaziumjetničko smeće.

U kontekstu gore rečenoga, valja navesti sarkastičnu izjavu jednog 'puknutog' filmskog stvaratelja na televiziji, koji je rekao - pa neće valjda u upravi HAVC-a biti liječnici, inženjeri, pravnici...itd., koji nemaju pojma o umjetnosti?! Time je indirektno zapravo rekao da samo umjetnici znaju što je umjetnost, pa se nitko drugi ne smije miješati u to za koje "umjetničko" djelo HAVC daje novac. No pri tome ta 'umjetnička duša' zaboravlja da se umjetnost ne stvara za umjetnike same, već za publiku, za javnost, i nije se sjetio zapitati kako će ta publika shvatiti što je stvorio, ako joj poriče smisao za shvaćanje umjetnosti?

Toliko o tome da umjetnike, posebno filmske, nitko ne smije pitati što to rade, i kako to rade. Nadajući se da će DORH prikupiti valjane dokaze o nesavjesnom poslovanju u HAVC-u, glede trošenja, dodjeljivanja i nekontroliranja trošenja novaca dodijeljenih pojedinim projektima, vjerojatno će se pokazati to da se novac iz proračuna  'umjetnički' nonšalantno trošio, bez valjanih 'papira' pri dodjeljivanju novca, i pri kontroli trošenja dodeljenog novca.

Posebno je degutantna izjava Hrvoja Hribara u emisiji Nedeljom u 2, da kao ilustraciju navodi to da mu je Hasanbegović tražio popis projekata kojima je dodijeljen novac, pa je, bacivši pogled na taj popis rekao - "pa to su svi Srbi"! U dnevnom tisku je pak Hribar navodno izjavio da mu je Hasanbegović tražio da "Srbima ne dodeljuje sredstva za snimanje filmova". Ovakav interpretacija navodnog razgovora sa Hasanbegovićem je dovoljno da 'osvijetli' kakav je lik Hribar, budući da nije u javnosti iznio niti jednu informaciju o tome tko je bio na tom 'popisu', o kakvim se projektima radilo, i tko je koliko novaca tražio i dobio. Posebno je znakovita činjenica da navodno projekti za snimanje filmova o Vukovaru, ratnim stradavanjima Hrvata i slično, nisu mogli proći kroz 'sito' Hribarevog 'klana' koji je dodjeljivao novac za filmske projekte.

Konačno, kad je već 'pukla' ova afera HAVC i iz magle se pojavljuju obrisi nepodopština, valja se upitati, što do sada niti jedan medij nije učinio, zašto nisu javno obznanjeni KRITERIJI po kojima se u HAVC-u procjenjivalo kojim projektima i koliko novaca treba dodijeliti? I, da li u HAVC-u uopće postoje neki utvrđeni kriteriji za procjenu vrijednosti projekata koji će se financirati? Čini se da takvo što u HAVC-u ne postoji, a to onda otvara prostor za sva moguća zastranjivanja i zbivanja koja su na granici između zakonitog i nezakonitog djelovanja.

Umjetničke slobode nikako ne valja ograničavati, ali ne valja ni financirati takve 'umjetničke slobode' koje su upravo uperene protiv društva u kome djeluju, uperene protiv, a ne koje izriču neku kritiku o društvenim negativnostima. Da li itko misli da bi američka Vlada financirala filmove koje govore o američkim zločinima u Vijetnamu, Iraku, Siriji ili Libiji? Nikad! Ali se dopušta snimanje filnmova s tom tematikom, ako su rađene na osnovi provjerenih činjenica, i ako su privatno financirani. Zar mi moramo biti jedina država na svijetu, koja financira 'umjetnost' koja blati nju samu? Za jedan takav film sam Hribar je rekao da je povučen pa je dorađen, izbacivanjem neistina iz njega.

"Film je trebao puknuti" puno ranije hrvatskoj državi i hrvatskim Vladama, koje su financirale HAVC, radi svega kako se tamo radilo, a ne ovim 'narcisoidnim' filmašima. No eto, opet se pokazalo da je general Ćesić Rojs utvrdio jedinu hrvatsku trajnu istinu, koja glasi "Tko je jamio, jamio je"! U HAVC-u, i ne samo u HAVC-u, se jamilo i jamilo, no ništa se nije dešavalo, jer nitko "nije znao" što se tamo radilo. Pa će u medijima Hrvoje Hribar još malo pa postati heroj kulture i paćenik, žrtva političkog progona. Da je većina političara zaista poprilično 'prljava' nije sporno, ali da Hrvoje Hribar bude mjerilo  moralne 'čistoće', je teza na poprilično klimavim nogama.

A ako DORH bude radio kao što radi posljednjih 27 godina, onda čak postoji šansa da će se cijela Hrvatska morati ispričavati Hrvoju Hribaru za nanešene mu duševne boli. Pa će možda čak i imati sredstva da snimi film pod naslovom "Patnje Hrvoja Hribara pod desničarskom vlašću!".

Ocjene (6)


Respektira (3): glycerin, Interstellar, Alumnus


Slaže se (3): glycerin, plotto, Cro-Magnon


Komentari (1)


Ekipo, ako Hribar kaže da se ne smije dirati u umjetničke slobode filmaša, zašto onda tolika frka oko 'umjetničkog plakata' o "porodičnom stablu" ? I to je svojevrsni umjetnički izražaj, zar ne ? Ne poziva ninašto, samo ironizira stanje ? Laci 0 0 0